In Uncategorized

״חדשנות״… כמה פעמים שמעתם את המילה הזו? אם הרגשתם שהיא כבר מתחילה להישמע כמו קלישאה, תחושת הבטן שלכם נכונה: נכון להיום, חדשנות היא ה״מנטרה״ של מותגים רבים. היא נזרקת לחלל האולמות של כנסים, בלוגים, מאמרים והאקתונים, ופרסים בנושא חדשנות מחולקים בכל פינה. דווקא בגלל זה, הגיע הזמן להפסיק להשתמש בה כ-buzz word ולהתחיל להסתכל על המשמעות האמיתית שלה – הערך שאנחנו נותנים ללקוחות שלנו.

אנחנו נתקלים בלא מעט חברות שהקימו מעבדות וצוותי חדשנות כדי לעודד את עובדיהן להמציא רעיונות או לבנות קונספט חדש בתוך הארגונים עצמם. אותן חברות הולכות בעקבות מותגי ענק כמו Apple ,Samsung, Google ו-Huawei ששמו את החדשנות בפרונט.

אבל מה זה אומר בעצם? בואו נצלול פנימה ונבחן איך המילה הגדולה הופכת לדבר מוחשי – לחלק אינטגרלי בתרבות הארגונית של חברה.

וכמו שאומרים, כדאי להתחיל בהתחלה, ולשאול – מהי בכלל חדשנות?

על כך עונה לנו אנתוני ג'יי ג'יימס במאמר שפרסם בנושא. לפי ג׳יימס, חיפוש מהיר בגוגל ישלוף אינספור הגדרות: כלכלנים, סופרים, בלוגרים, מנכ"לים ומנהלים – כולם נותנים פרשנויות שונות למילה "חדשנות".

הנה 6 הגדרות שימושיות למילה "חדשנות":

חדשנות ״פרונט אנד״ – נקודת המוצא בסוג זה של חדשנות היא זיהוי הזדמנויות ופיתוח הקונספט המחשבתי עוד לפני הכניסה לתהליך פיתוח המוצר הרשמי. חדשנות בפרונט אנד תביא לפריצות דרך משמעותיות, באמצעות תהליך שיטתי המאפשר יצירתיות ויצירת ערך – תהליך השונה במהותו מתהליך הפיתוח הרשמי.

חדשנות בייעול תהליכים – חדשנות זו עוסקת ביצירת תהליך המגביר את היעילות עבור הצרכן או עבור החברה (בחברת Amazon, למשל, שיפור הלוגיסטיקה במחסנים הוביל לקבלה מהירה יותר של המוצר אצל הלקוח הסופי).

חדשנות משבשת – נחשבת כיום למגמה המובילה בעולם החדשנות. הכוונה כאן היא ליצירת דבר חדש לחלוטין, כזה שישנה באופן קיצוני או יהפוך לגמרי את הסביבה בה המוצר (או המותג) פועל – למשל, את הדרך שבה אנשים משתמשים במוצר, בשירות או במותג. שינויים כאלה עשויים להשפיע על התנהגויות צרכנים ולעורר מגמות חדשות בשוק, כמו גם לשנות את אופן הפעולה של החברה. חדשנות משבשת לא תמיד עונה על צורך, אבל לפעמים יוצרת אחד כזה (מי זוכר מה זה סרט צילום?).

חדשנות פורצת דרך – חדשנות זו מביאה הצעת ערך חדשה לשוק ולרוב נתפסת כמהלך נועז שנעשה על ידי מותג שמעוניין להתנתק מהסטטוס קוו. בדרך כלל נראה שזהו הפתרון היחיד או האידיאלי לפתרון צורך או בעיה שקיימים בשוק.

חדשנות ליבה – נוגעת להכנסת שינוי למוצר קיים, שהמותג מעוניין להביא לניצול מיטבי שלו. הבסיס לחידוש במקרה הזה יושב בלב ה״הצעה העסקית״ של המותג, כאשר החידוש עצמו יביא לשיפורים במוצר או בשירות קיים, או לחלופין ימשוך משתמשים חדשים.

אחרונה ברשימה הלא היא החדשנות המתמשכת – כאן החדשנות מתייחסת למחויבות האמיתית של המותג לשינוי. חדשנות זו דורשת תרבות ארגונית חזקה ותומכת, וכמובן עובדים המעורבים באופן פעיל ביצירה, שיתוף ופיתוח רעיונות בתוך הארגון עצמו.

חדשנות, לדברי ג׳יימס, היא שילוב של כל ההגדרות הללו, ויותר. אך חשוב מכך, המשמעות האמיתית של חדשנות היא המיקוד בפתרונות עסקיים: "ארגונים צריכים לחשוב פחות איך לתייג את החדשנות שלהם, ולהתמקד במציאת פתרונות מבריקים שיענו על צרכי הלקוחות שלהם".

המפתח טמון קודם כל בהבנה עמוקה של הבעיות איתן הלקוח מתמודד, והפעלת יצירתיות, ״שבירת חוקים״ במקרה הצורך ושיתוף פעולה ליצירת פתרונות לאותן בעיות. פתרונות אלה יובילו בסופו של דבר לאימפקט חיובי שיביא בתורו לצמיחת החברה.

שיתופי הפעולה המוצלחים ביותר יערבו קהלים מסוגים שונים כמו משתמשים, לקוחות קצה, אנשי תעשיה ואפילו ״אושיות״ רשת. החיבור של כולם יחד יבטיח כי הפתרון יהיה מעבר ל״רעיון״ לשם עצמו בלבד, אלא יכוון ישירות לצורך או בעיה אמיתיים. 

מה שחדשנות בוודאות לא צריכה, הוא תוויות. חשוב שארגונים יכירו בצורך לחדשנות, יתנסו בה בגבולות שנוחים להם, ויהיו קשובים לאותם אלה שמביאים נקודות מבט שונות, יצירתיות וחדשות. 

מעבר להכל, חדשנות צריכה להיות כיפית, פתוחה ואמיתית. קטנה ככל שתהיה – היא זקוקה למוחות גדולים שיוציאו אותה לפועל.

״רק תגידו כן לחדשנות. אני מבטיח לכם שתגיעו למקום טוב יותר״. אנתוני ג'יי ג'יימס

אולי יעניין אותך