In Uncategorized

משבר הקורונה בתעשיית הסטרטאפים –

בתקופה האחרונה אנחנו עדים למשבר גלובלי אשר משפיע על כולנו ומציב בפנינו אתגרים חדשים. על פי הדוח האחרון שפורסם ב Startup Genome נטען כי הקורונה מהווה "אירוע הכחדה המוני" עבור סטרטאפים ומיזמים חדשים.

גם בהיבט של קרנות ההון סיכון הדוח מדבר על ירידה של כ- 20% בטווח ההשקעות  בממוצע ברחבי העולם וצניחה של 50% בהשקעות בסין בלבד. עוד מציין הדוח כי 72% מהסטרטאפים בעולם דיווחו כי ההכנסות שלהם נפגעו בצורה משמעותית מתחילת המשבר ומתקשים לעמוד במדדי ההצלחה שקבעו מה שמקשה עליהם להגיע לסבב גיוס שני, כאשר 12% מהסטרטאפים חוו צניחה משמעותית בהכנסות שלהם.

על פי הגרף הבא ניתן לראות כי תחום הנסיעות והתיירות סבל מנפילה משמעותית של 70% בהכנסות. ענף הרכב ספג יריד של 43% בהכנסות. סטרטאפים טכנולגיים ספגו ירידה של 43% ותחום המדיה החברתית ספג ירידה של 22% בהכנסות. זאת לעומת הבלוקצ'יין והקריפטו שהרצאו צמחירה של 14% אחוזים.

הענקיים נשארים ענקיים –

ציוץ שהפך לוויראלי בטוויטר וסחף את הרשת מראה את הגודל של חברות הטכנולוגיה הענקיות אל מול חברות הסטרטאפ הפרטיות. כך ניתן לראות כי לאפל, אמזון ומייקרוסופט יש שווי שוק גבוה יותר מאשר כל חברות הסטרטאפ הגדולות יחדיו. נתון כשלעצמו מאוד מעצבן, אך יכול להעיד על היציבות שיש לענקיות הטכנולוגיה בשוק. תראו את התגובה של לברון ג'יימס 😊

 

קרדיט – https://twitter.com/packyM

ההזדמנויות לצד הקשים –

בעוד שהמשבר משפיע על חלקנו בצורה דרמטית, לאחרים הוא גורם לזהור לאור הזדמנויות חדשות, כאשר היכולת למתן מענה מהיר לצרכים שנוצרו בעקבות המשבר הנוכחי מהווה חלק עקרי ביכולת לגייס השקעות. כך לדוגמה ניתן ללמוד מהחברות שהצליחו להראות גדילה ולהמשיך את תנופת הגיוסים. חברות סטרטאפ אשר שהצליחו לעשות פיבוט ולתת מענה לבעיות החדשות שהתגלו בעקבות משבר הקורונה ולייצר מענה ממוקד לבעיות החדשות שמשבר הציף כמו עבודה מרחוק, ניהול צוותים, שיחות ועידה ולימודים בכיתה המסורתית הישנה. כאשר "העולם החדש" שאנו רואים אחרי המשבר מתקדם למקומות אלו, קל יותר לגייס השקעה.


הזדמנויות מהמזרח – הסכם השלום והשקעות בסטרטאפים

הזדמנויות נוספות אנו יכולים לראות גם בהקשר של הסכם השלום והמסחר עם איחוד האמירויות. זאת כאשר באיחוד האמירויות כבר מחפשים חברות ישראליות מעניינות להשקעה. כך אפשר לראות כי יומיים לאחר ההסכם כבר נסגרה השקעה בין חברת ההשקעות אפקס נשיונל אינבסטמנט מאבו דאבי לבין חברה ישראלית בתחום הרפואה (הפרטים לא פורסמו אך אפשר לראות זאת בכתבה שפורסמה בגלובס).

לדבריו של אודי אלוני, מנכ"ל ומייסד משותף ב FUNDER  מדובר על הסכם שהולך לעורר את הבורסה בישראל דווקא בגלל יחסי המחירים הנמוך בבורסה הישראלית לעומת הנאסד"ק והפוטנציאל הגדול של הפעילות הכללית במשק הישראלי.

הפוטנציאל הכלכלי של ההסכם עם איחוד האמירויות הוא מאוד גדול ויכול לבוא לידי ביטוי בתעשיות רבות במיוחד כשמדובר על תעשיית ההייטק שמהווה את "הקטר של המשק הישראלי". כבר עכשיו ניתן לראות קרנות גידור ומתווכים של משקיעים פרטיים מאיחוד האמירויות אשר מייצגים משפחות מיוחסות בחיפוש אחר השקעות מעניינות בתעשייה.

בעוד שלא כל חברה מתאימה לגיוס השקעה מהאיחוד ועומדת בקריטריונים שמחפשים באיחוד, החברות שעומדות בקריטריונים לגיוס יכולות לגייס השקעה מהירה בווליואציה גבוהה.. לדבריו של פאונדר למשפחה מיוחסת מדובאי בתי ההשקעות מחפשים סטרטאפים יציבים או לפחות כאלו שיש להם פוטנציאל עסקי לאחר הוכחת היתכנות. גיוס כספים עבור רעיון או מצגת משקיעים מהאיחוד הוא פחות רלוונטי בשלב זה, כאשר את ההשקעות הראשונות מעוניינים לעשות עבור חברות שמציעות ערך ברור ורק לאחר שביצעו הוכחות היתכנות בשוק. יחד עם זאת ישנו גם פוטנציאל רב להיות "הראשונים לשוק" ולגייס כסף בעבור מוצר שעדיין לא ביצע הוכחת היתכנות כלכלית.

כך שאם יש לכם סטרטאפ ברמת הרעיון בלבד אתם ככל הנראה פחות בשלים לגיוס בשלב זה מהאיחוד, אולם במידה ויש לכם כבר מוצר עובד עם פוטנציאל עסקי וכלכלי גדול, יתכן ונוכל לעזור לכם בחיבורים רלוונטיים ובתהליך הגיוס.

מה שלא יהיה, תזכרו תמיד שהמדבר הוא ארוך ולוקח זמן לחצות אותו וגם בתקופות הקשות, לעולם אל תפסיקו לצעוד בדרך.

צריכים עזרה בפיתוח המוצר ויציאה לשוק לחצו כאן

יש לכם מוצר עובד וצריכים עזרה בגיוס לחצו כאן

Recent Posts